10 Tips Mudah Untuk Amalkan Makanan Sihat

By | 9:26 PM Leave a Comment
Pemakanan sihat adalah kunci untuk hayat yang lebih panjang. Seseorang yang makan makanan yang sihat dan mengelakkan makanan segera pasti mempunyai jangka hayat yang lebih besar dan lebih baik daripada orang yang tidak peduli tentang kesihatan atau kecergasan beliau. Orang ramai hari ini cenderung untuk mengekalkan kesihatan dan kecergasan mereka dengan menggunakan pelbagai teknik. Walaupun ramai orang lebih suka gim, ada juga beberapa orang yang suka makan secara sihat untuk kekal cergas dan cerdas.

Kita semua tahu bahawa makanan buatan sendiri adalah baik untuk kesihatan kita. Malah , apabila kita makan makanan buatan sendiri, kita sering berfikir bahawa kita mempunyai makanan yang benar-benar sihat. Tetapi realitinya, kita menambah banyak perasa tambahan seperti dalam makanan harian kita yang boleh membuat mereka jadi tidak sihat, berkalori tinggi atau berbahaya kepada badan. Jadi bagaimana anda boleh buat makanan yang sihat dan lazat pada masa yang sama? Di sini kami menyediakan tip-tip mudah dan luar biasa yang boleh membantu anda dapatkan makanan yang lebih sihat berbanding sebelum ini!

1. Amalkan minum susu


Walaupun ramai di antara kita tidak suka minum susu kerana rasanya yang tidak menarik, susu adalah sesuatu yang amat berguna untuk diet dan kesihatan terutama sekali untuk mengurangkan berat badan. Susu juga merupakan sumber yang sangat kaya dengan protein dan kalsium yang membantu menguatkan tulang anda dan juga membantu dalam metabolisme badan. Jadi memupuk tabiat minum sekurang-kurangnya segelas susu setiap hari, sama ada pada waktu pagi atau pada waktu malam selepas makan malam untuk lebih berkesan.

2. Penggunaan Keju Rendah Lemak


Adakah anda peminat keju seperti mayo? Sudah tiba masanya sekarang untuk berhenti mengambil keju dari makanan anda kerana ia mengandungi banyak kalori dan lemak tepu yang boleh membahayakan kesihatan. Jika anda mengandungi sejumlah besar bahan makanan lemak setiap hari, ia meningkatkan risiko kolesterol tinggi di dalam badan yang juga boleh menyebabkan arteri tersumbat, strok, dan lain-lain Jadi, jika anda ingin makan pizza atau membuat sendiri di rumah, pastikan anda menambah lebih banyak sayur-sayuran berbanding keju.

3. Bijirin


Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil bijirin penuh kerana ia lebih baik untuk kesihatan dan kecergasan badan berbanding bijirin yang diproses. Bijirin yang diproses boleh menjadi tidak sihat dan berbahaya kepada badan dan dengan itu menyebabkan masalah kesihatan. Sebaliknya, bijirin penuh adalah rendah kalori dan juga benar-benar sihat, penuh dengan karbohidrat, dan lain-lain yang dapat memastikan tubuh anda sihat sepanjang masa. Jadi, jika anda inigin membuat roti atau pasta, pastikan anda menggunakan roti coklat dan bukannya roti putih atau keseluruhan bijirin beras perang dan bukannya beras putih halus .

4. Gunakan Air Berbanding Sup


Banyak kedai-kedai runcit hari ini menawarkan broths padat yang rasanya sedap. Walau bagaimanapun, broths dan stok mengandungi banyak garam dan bahan-bahan yang dahsyat walaupun lain seperti MSG. mereka itu sudah tentu boleh memberi kesan kepada badan anda dan kesihatan anda. Jadi mengapa tidak cuba gunaka  air bukan? Air juga boleh menghilangkan dahaga anda, tidak seperti minuman lain. Air juga membantu anda kekal terhidrat sepanjang hari dan memastikan ia berfungsi dengan lancar seluruh badan.

5. Banyakkan Pengambilan Buah-buahan


Sama seperti sayur-sayuran, buah-buahan juga dianggap sebagai makanan yang terbaik untuk semua kesihatan. Buah-buahan adalah mkanan paling sihat di dunia ini dan dapat mengurangkan keinginan makanan anda dan juga menyediakan nutrien penting. Setiap buah mempunyai persamaan yang unik dan ia mengandungi serat, protein, karbohidrat, vitamin dan banyak lagi. Tidak hairanlah anda perlu menambah buah-buahan untuk makanan anda setiap hari atau makan buah setip kali selepas makan. Anda juga boleh memakan buah-buahan dalam bentuk smoothie untuk meraih kelebihan kesihatan mereka .

6. Banyakkan Pengambilan Sayuran


Sayur-sayuran adalah sumber yang sangat baik banyak nutrien penting untuk badan termasuk karbohidrat, vitamin, dan mineral, dan lain-lain. Malah \, sayur-sayuran adalah sangat disyorkan untuk orang yang mementingkan kesihatan dalam usaha untuk kekal cergas dan juga nipis dan trim. Sayur-sayuran juga amat kaya dengan serat dan boleh membuat anda kenyang untuk masa yang lebih lama. Anda boleh makan sayur tanpa perlu dimasak atau menambahnya ke salad dan sup untuk dapatkan resipi sihat dan menyegarkan. Sayur-sayuran juga amat rendah kalori agar dapat menghindarkan diri dari penyakit.

7. Kurangkan Gula


Gula adalah bahan yang paling berbahaya yang anda boleh gunakan pada hari ini. Gula adalah sesuatu yang boleh menyumbang kepada penyakit kencing manis, melemahkan kuasa imun anda, menyebabkan kerosakan buah pinggang dan juga mengganggu keseimbangan mineral dalam badan anda selain daripada penuaan anda pada usia awal. Oleh itu , adalah dinasihatkan untuk orang ramai tidak mengambil gula jika mereka mahu kehidupan yang sihat, cergas dan cerdas. Jika anda tidak dapat hindari gula, anda boleh cuba menggantikan ia dengan stevia yang boleh membuat makanan anda lebih sihat dan lebih baik .

8. Gunakan Rempah Berbanding Garam


Kami pasti anda akan terkejut selepas membaca ini! Garam, adalah merupakan ramuan penting dalam semua bahan makanan kita, sebenarnya ia tidak baik untuk kesihatan. Apabila kita menambah atau taburkan sedikit garam atau mentega dalam makanan kita, kita tidak sedar, kita telah menambah natrium dan lemak untuk diet kita. Daripada menggunakan garam dalam makanan anda setiap hari, anda juga boleh menggunakan pengganti yang lazat seperti bawang putih, selasih, pasli, ketumbar, Dill, dan lain-lain. Bukan sahaja ia akan meningkatkan rasa masakan anda tetapi juga membuatkan ia bertambah sihat.

9. Gantikan Minyak Sayuran dengan Minyak Zaitun


Jika anda sedang mencari alternatif yang sihat kepada minyak sayuran seperti minyak jagung, minyak canola atau minyak kacang soya, minyak zaitun boleh cukup sempurna digunakan untuk memasak. Minyak sayuran adalah sangat halus dan sangat berbahaya kepada kesihatan anda apabila dipanaskan. Minyak zaitun, di sisi lain, adalah lebih sihat daripada minyak sayuran dan juga memberi makanan anda rasa yang luar biasa dan hebat. Selain minyak zaitun, anda juga boleh menggunakan minyak kelapa.

10. Gunakan Avokado berbanding Mayo


Kita semua suka mayonis dan cenderung untuk menambahnya ke makanan kita seperti dalam sandwic, salad , dan lain-lain Tetapi mayo kegemaran anda mengandungi lebih daripada 100 kalori dan juga menawarkan 9 gram lemak. Oleh itu, cuba menggantikan mayonis dengan avokado dan ia juga dapat menjadikan salad anda lazat dan sihat pada masa yang sama. Jika anda tidak mempunyai avokado, anda juga boleh menambahkan yogurt Yunani untuk meningkatkan rasa salad anda.

References Links

4 Idea Hadiah Menarik Untuk Yang Tersayang

  1. Phone Case Custom: Phone Case dengan custom gambar dan nama orang yang anda ingin hadiahkan
  2. Rantai Custom: Rantai Berharga dengan Custom nama orang yang anda sayang
  3. Pen Custom: Pen dengan Custom Tulisan dan Nama orang yang anda ingin hadiahkan
  4. Jam Tangan Custom: Jam Tangan dengan Custom Nama dan tulisan agar si dia sentiasa mengingati anda ketika menggunakannya
Newer Post Older Post Home

0 comments: