10 Saintis Wanita yang Mencipta Sejarah Sendiri

By | 2:50 PM Leave a Comment
1. Vera Rubin 


Vera Rubin adalah seorang saintis yang menghadapi banyak kritikan daripada rakan-rakannya. Tetapi, semua kritikan yang dihadapi tidak menghalang beliau daripada membuat kemajuan dalam kerjayanya sebagai seorang saintis. Beliau membuat pemerhatian yang sangat unik iaitu kelajuan orbit bintang-bintang di kawasan pusat galaksi ini adalah sama dengan bintang-bintang di kawasan luar. Beliau adalah orang pertama yang membuat pemerhatian mengenai bintang. Pemerhatian ini membantu memecahkan banyak mitos mengenai daya graviti.

2. Chien Shiung Wu


Chien Shiung Wu adalah salah seorang ahli sains wanita dari China. Beliau berhijrah ke Amerika untuk membangunkan kerjaya beliau sebagai seorang saintis. Pembangunan bom atom adalah projek pertama dia bekerja di Amerika. Pencapaian terbaik beliau di dalam bidang sains adalah membuktikan sebaliknya fakta undang-undang yang diterima secara saintifik dipanggil 'Prinsip Keabadian Pariti'.Walau bagaimanapun, rakannya yang mula mencadangkan teori tersebut dan memenangi Hadiah Nobel manakala Chien Shiung Wu tidak memenangi apa-apa.

3. Ida Tacke


Ida Tacke merupakan seorang lagi ahli sains wanita terkenal dengan eksploitasi saintifik beliau. Beliau pakar dalam fizik atom dan kimia. Ini adalah dua bidang yang sebahagian besarnya diabaikan dalam bidang sains di zamannya. Beliau dikenali kerana penemuan daripada dua unsur (renium dan masurium) yang kemudiannya dibuat jadual berkala. Malangnya, dia tidak mendapat kredit untuk penemuan masurium. Beliau juga adalah orang pertama yang memperkenalkan idea pembelahan nuklear kepada dunia. Dia membuat banyak penemuan lain dalam bidang sains yang mana dia tidak mendapat kredit yang betul atau pengiktirafan. 

4. Lise Meitne


Salah satu penemuan yang paling penting dalam bidang sains adalah pembelahan nuklear dan orang yang di belakang ini adalah seorang wanita yang bernama Lise Meitner. Beliau adalah orang pertama yang bekerja pada hipotesis mengenai proses pembelahan nuklear. Kerja-kerja dan penemuan beliau berkaitan dengan Uranium dan pembelahan nuklear memberi implikasi yang besar dalam dunia saintifik. Malangnya, karya-karya beliau telah dicemari oleh Perang Dunia Kedua. Beliau adalah orang yang pertama untuk memerhati bahawa Uranium adalah unsur terbesar yang berlaku secara semula jadi.

5. Jocelyn Bell Burnell


Jocelyn Bell Burnell adalah seorang ahli astronomi wanita yang menemui sejenis isyarat khas dipanggil pulsar. Isyarat-isyarat yang dipancarkan oleh bintang neutron. Walaupun dia adalah orang yang menemui pulsar, Hadiah Nobel telah dimenangi oleh seorang ahli astronomi lelaki bernama Antony Hewish. Walaupun ketidakadilan yang dikenakan kepada beliau kerana tidak secara rasmi mengiktiraf penemuannya, dia adalah orang yang dikenali di seluruh dunia untuk membuat semua pemerhatian tentang pulsar dan menemui.

6. Rosalind Franklin


Rosalind Franklin merupakan seorang ahli sains yang tidak menerima kredit kerana penemuan-penemuan sains beliau kerana salah laku rakan sekerja lelaki beliau. Dua saintis lelaki menerima kredit kerana menemui struktur DNA. Tetapi, pada masa penemuannya, terdapat banyak kontroversi kerana ia telah berkata bahawa Rosalind Franklin adalah orang yang benar-benar mengetahuinya. Beliau telah menjalankan banyak eksperimen X-ray untuk membuktikan penemuan beliau. Tetapi dua daripada rakan-rakan lelaki beliau Wilkins dan Perutz mencuri penemuan beliau dan memberikan semua itu kepada Watson dan Crick.

7. Cecila Payne


Cecila Payne adalah seorang ahli sains wanita rajin yang terpaksa hidup di bawah bayang-bayang daripada rakan-rakan lelakinya yang menghalangnya daripada menerima kredit dan pengiktirafan dia berhak untuk penemuan saintifiknya yang besar. Beliau adalah orang yang menemui unsur-unsur konstituen bintang. Salah satu pegawai atasan lelaki bernama Henry Norris Russell yang mengkaji penemuan beliau menolak mereka dan tidak menggalakkan beliau daripada menerbitkannya. Walau bagaimanapun, beberapa tahun kemudian, dia sendiri menerbitkan laporan mengenai komposisi bintang di bawah namanya sendiri. 

8. Nettie Stevens


Nettie Stevens merupakan seorang lagi ahli sains wanita yang ditipu oleh saintis lelaki. Ramai daripada anda mungkin telah mendengar tentang kromosom. Kromosom yang menentukan jantina setiap makhluk yang hidup di bumi. Ini adalah satu penemuan yang luar biasa dalam bidang biologi dan kredit untuk penemuannya sepatutnya pergi ke Nettie Stevens. Sebaliknya, seorang saintis lelaki bernama Thomas Morgan mendapat semua kredit. Morgan telah pun dianugerahkan Hadiah Nobel untuk penemuan manakala Stevens tidak menerima apa-apa untuk kerja kerasnya.

9. Esther Lederberg


Ester Lederberg merupakan ahli biologi wanita bijak yang telah ditipu oleh suaminya sendiri. Dia bekerja bersama-sama dengan suami biologi beliau Yosua Lederberg untuk membuat beberapa penemuan dalam bidang biologi. Dikatakan bahawa dia memainkan peranan yang paling penting dalam semua penemuan bersama dengan suaminya. Tetapi dia tidak mendapat pengiktirafan manakala suaminya menerima semua anugerah termasuk Hadiah Nobel. Keseluruhan kerjayanya dalam biologi adalah pertempuran bersama suami dan rakan-rakan lelaki yang lain.

10. Henrietta Leavitt


Henrietta Leavitt adalah salah seorang saintis wanita yang tidak diketahui yang telah membuat penemuan revolusioner dalam fizik dan astronomi. Ahli sains Amerika ini adalah orang yang mengubah perspektif tentang alam semesta yang membuka jalan untuk ahli-ahli sains lain seperti Edward Hubble untuk membuat kajian terperinci dan penemuan tentang alam semesta. Ramai saintis lelaki menggunakan penemuan beliau untuk mengesahkan penemuan mereka sendiri tetapi tiada seorang pun daripada mereka memberi sebarang kredit kepada Leavitt. Salah satu penemuan penting beliau termasuk hubungan tempoh-kilauan yang menggunakan banyak ahli sains yang lain untuk menentukan jarak antara bintang dan bumi.

References Links

4 Idea Hadiah Menarik Untuk Yang Tersayang

  1. Phone Case Custom: Phone Case dengan custom gambar dan nama orang yang anda ingin hadiahkan
  2. Rantai Custom: Rantai Berharga dengan Custom nama orang yang anda sayang
  3. Pen Custom: Pen dengan Custom Tulisan dan Nama orang yang anda ingin hadiahkan
  4. Jam Tangan Custom: Jam Tangan dengan Custom Nama dan tulisan agar si dia sentiasa mengingati anda ketika menggunakannya
Newer Post Older Post Home

0 comments: